Rubriky
Auto

V lome pracuje nákladné vozidlo, ktoré vyrobí viac energie ako spotrebuje

Milovníci automobilov mi určite dajú za pravdu ak poviem, že vidieť pri práci ťažké nákladné vozidlo, ktoré je schopné odviezť až 65 ton nákladu, je naozaj fascinujúce. Nejde teda o žiadny osobný automobil na každodenné jazdenie do práce a späť, ale o 45 ton vážiaci kolos určený na najťažšiu činnosť spojenú s prácou v lome.Nákladný automobil v malom.jpg
 
Nabíja sa sám
V poslednom období sú na trhu s automobilmi preferované vozidlá na elektricky pohon, keďže patria k ekologickým a šetria životné prostredie.  No vývojári ešte ani zďaleka nemajú vychytané všetky „muchy“, trápi ich mnoho nevyriešených problémov. Inžinierov najviac ťaží dĺžka čerpania energie a dojazd vozidla. To, ktoré skonštruovali švajčiarski konštruktéri, sa nazýva eDumper a je poháňané elektromotorom a bolo vyrobené podľa modelu Komatsu HB 605-7. Je jedinečné v tom, že z lomu preváža suroviny do cementárne a nepotrebuje nijaké nabíjanie. Hovoríme o vozidle, ktoré má hmotnosť 45 ton a je schopné odviezť náklad s hmotnosťou 65 ton. Výrobca sa vyjadril, že automobilu stačí rekuperovaná elektrická energia, takže po prvom nabití môže jazdiť neustále a nie je potrebné dopĺňanie jeho akumulátorov. Táto skutočnosť sa potvrdila v tomto danom lome, kde vozidlo jazdí.
 
Za volantom jazdec formuly
Pýtate sa, či je to vôbec možné?  Žiadne perpetuum mobile v tom nehľadajte, vysvetlenie je jednoduché. eDumper, ktorý je plne naložený, má hmotnosť 110 ton a s týmto nákladom absolvuje cestu, ktorá ide prudko dole kopcom a práve v priebehu tejto jazdy sa batérie pri brzdení regenerujú a získavajú tak stratenú energiu. Pod kopcom vozidlo náklad vyloží a vráti sa späť, ale už je ľahký, váži len 45 ton a to je hmotnosť, pri ktorej mu vystačí získaná energia, ktorú načerpal cestou dole, na spiatočnú cestu smerom nahor. Kapacita batérií je 700 kWh a vážia neskutočných 4500 kilogramov.Technika pretvára krajinu.jpg
Možnosť zajazdiť si týmto autom mal švajčiarsky jazdec formuly E Lucas di Grassi. Po jazde povedal, že pri štarte mala batéria kapacitu 90%, keď sa presunul k miestu nakládky, tak kapacita bola na úrovni 80%  a cesta smerom dole spolu s vrátením sa späť na pôvodné miesto výjazdu sa kapacita ustálila na 88%. S parametrami, ktoré sme uviedli, dokáže eDumper ročne ušetriť až 50 až 100 tisíc litrov nafty a je šetrné aj k životnému prostrediu, pretože emisie oxidu uhličitého zníži až o 130 ton, a to už stojí za zmienku. Tento stroj je vzorom perfektného ekologického nástupcu naftových motorov, ktorý možno využiť pri ťažkých prácach v zložitom teréne.